Egyesült magyar filmes fórum!


You are not connected. Please login or register

Hazai pálya

Ugrás a következő oldalra : 1, 2  Next

Go down  Üzenet [1 / 2 oldal]

1 Hazai pálya on Pént. Május 04, 2012 10:38 pm

sepi

avatar
Admin
Különösen boorman figyelmébe: Köbli forgatókönyvírós blogja.
Részemről egyelőre kellemetlenül modorosnak tartom ezt a hangütést.

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

2 Re: Hazai pálya on Szomb. Május 05, 2012 12:08 am

Én mondjuk a véleményezéssel várnék, amíg legalább 1 db. bejegyzés lesz a blogon, nem csak a beköszönés. Smile

Felhasználó profiljának megtekintése http://filmvilag.blog.hu/

3 Re: Hazai pálya on Szomb. Május 05, 2012 12:20 am

sepi

avatar
Admin

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

4 Re: Hazai pálya on Szomb. Május 05, 2012 12:32 am

Oké, elolvastam. Ennél remélhetőleg leszenek kevésbé evidens tanácsok is.

Felhasználó profiljának megtekintése http://filmvilag.blog.hu/

5 Re: Hazai pálya on Szomb. Május 05, 2012 10:44 am

sepi

avatar
Admin
Hátizé (közben megjött a második poszt is), elég kevéssé értem, milyen alapon ül ki ez a figura bloggerkedni ilyen "a megvilágosodás felé tartó guru" hangvétellel, ráadásul tök ad-hoc kategorikus tanácsokkal. (Akkor most nem szabad filmet csinálni passziv, szemlélődő-introvertált figurával a főszerepben, mert a Köbli ezt olvasta valahol? Miért is nem? Milyen műfajban járunk egyáltalán? Vagy ez "a történet (egyik) belső törvénye" úgy általában? (mert annak azért ortónagy fasság))

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

6 Re: Hazai pálya on Szomb. Május 05, 2012 12:34 pm

sepi írta:Különösen boorman figyelmébe: Köbli forgatókönyvírós blogja.
Részemről egyelőre kellemetlenül modorosnak tartom ezt a hangütést.

Nékem elég határozott véleményem van ezekről "Forgatókönyvíró leszel könnyen-gyorsan 10 lépésben, avagy a sikeres sztori 77 megingathatatlan törvényszerűsége" típusú dolgokról, akár a Köbli a szellemi szülő, akár bárki más... Neutral

sepi írta:(Akkor most nem szabad filmet csinálni passziv, szemlélődő-introvertált figurával a főszerepben, mert a Köbli ezt olvasta valahol? Miért is nem? Milyen műfajban járunk egyáltalán? Vagy ez "a történet (egyik) belső törvénye" úgy általában? (mert annak azért ortónagy fasság))

Nyilván a hollywoodi (jellegű) filmgyártás az alap, de azon belül is csak az Aludj csak, én álmodomtól az Armageddonig tartó skála.

Felhasználó profiljának megtekintése

7 Re: Hazai pálya on Szomb. Május 05, 2012 12:47 pm

sepi

avatar
Admin
boorman írta:Nyilván a hollywoodi (jellegű) filmgyártás az alap, de azon belül is csak az Aludj csak, én álmodomtól az Armageddonig tartó skála.

Ebben az az érdekes, hogy a poszt vége
„Gyöngyöt szórtam a disznók elé” – méltatlankodik az író. Merthogy akármilyen komplex és értékes is az a belső világ, döntések és tettek híján a néző mit sem érzékel belőle. A mozdulatlan ékszeres dobozt látja, a gyöngyöket nem.

Az álruhás filmíró fölösleges és unalmas karakter. Hozd le a pályáról, a néző úgyis tudja, hogy mind a huszonkét játékos te vagy.
valamiféle mélyen szerzői-önkifejező (jujujuj: direkt értéktemtésre vállalkozó) hozzáállást sugall, aminek nem sok keresnivalója van az Aludj csak, én álmodom-Armageddon tengelyen.
Ráadásul a hollywoodi típusú gyártásba beleférő egynémely népszerű műfajok (noir, road movie) is gyakran használják ezt a főhőstípust. Nem áll nekem össze ez a 4D-s ember.
A "tuti tanácsok a boldogság eléréséhez" témáról meg ugyanezt gondolom.

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

8 Re: Hazai pálya on Szomb. Május 05, 2012 1:15 pm

sepi írta:valamiféle mélyen szerzői-önkifejező (jujujuj: direkt értéktemtésre vállalkozó) hozzáállást sugall, aminek nem sok keresnivalója van az Aludj csak, én álmodom-Armageddon tengelyen.
Ráadásul a hollywoodi típusú gyártásba beleférő egynémely népszerű műfajok (noir, road movie) is gyakran használják ezt a főhőstípust.

Nekem rögtön az jutott eszembe, amikor a topikba és a blogba beleolvastam, hogy pl. az egyik kedvenc filmem, a Taxisofőr tutira érdektelen és értéktelen a Nagy Alapszabályok alapján.

Passzív-szemlélődő a főszereplő? A cselekmény nagy részében igen, kis túlzással egészen a fináléig.
Azonos az álruhás íróval? Paul Schrader, a szerző szerint nagyrészt igen.

Fölösleges és unalmas lenne a figura? NÓ.
Köldöknézős művészfilm lenne a Taxisofőr? NÓ.
Sikertelen volt? NÓ.
Minden idők egyik legjobb filmjének tartják? JESSZ.

stb.

Megmagyarázni persze mindent lehet, és talán tényleg én tévedek, de ez akkor is gyanús.

Felhasználó profiljának megtekintése

9 Re: Hazai pálya on Vas. Május 06, 2012 10:04 am

boorman írta:
sepi írta:valamiféle mélyen szerzői-önkifejező (jujujuj: direkt értéktemtésre vállalkozó) hozzáállást sugall, aminek nem sok keresnivalója van az Aludj csak, én álmodom-Armageddon tengelyen.
Ráadásul a hollywoodi típusú gyártásba beleférő egynémely népszerű műfajok (noir, road movie) is gyakran használják ezt a főhőstípust.

Nekem rögtön az jutott eszembe, amikor a topikba és a blogba beleolvastam, hogy pl. az egyik kedvenc filmem, a Taxisofőr tutira érdektelen és értéktelen a Nagy Alapszabályok alapján.

Passzív-szemlélődő a főszereplő? A cselekmény nagy részében igen, kis túlzással egészen a fináléig.
Azonos az álruhás íróval? Paul Schrader, a szerző szerint nagyrészt igen.

Fölösleges és unalmas lenne a figura? NÓ.
Köldöknézős művészfilm lenne a Taxisofőr? NÓ.
Sikertelen volt? NÓ.
Minden idők egyik legjobb filmjének tartják? JESSZ.

stb.

Megmagyarázni persze mindent lehet, és talán tényleg én tévedek, de ez akkor is gyanús.

A Taxisofőr szerintem rossz példa, De Niro karaktere kezdettől érdekes, mert látszik, hogy kattant és, hogy bármikor még jobban bekattanhat, ami ad egy jóféle feszültséget a filmnek. Ugyanígy a noir-hősökről se lehet elmondani, hogy kívül maradnának a saját történetükön. Köbli szerintem az olyan filmekre gondolt, ahol a főszereplő passzív és semmi érdekes nincs a karakterében, nem jut el A-ból B-be.

Felhasználó profiljának megtekintése http://filmvilag.blog.hu/

10 Re: Hazai pálya on Vas. Május 06, 2012 10:37 am

sepi

avatar
Admin
Beyonder írta: Köbli szerintem az olyan filmekre gondolt, ahol a főszereplő passzív és semmi érdekes nincs a karakterében, nem jut el A-ból B-be.

Valaki mosmá mondhatna konkrét példát. Vagy annyi a tanulság, hogy ne írjá' Antonioni-filmet?
A "semmi érdekes nincs a karakterében" teljesen megfoghatatlan és használhatatlan, hiperáltalános gumifogalom ("Egyes szabály: legyen érdekes a főhős" - kösz, bammeg) , ha meg kihagyjuk, annyi marad, hogy passzív és nem jut el A-ból B-be, amivel ott vagyunk a zsírba szívatott noir-hősnél, aki ugyan máshol van, mint a sztori elején, de erről ugyan nem ő tehet (vö. Az ember, aki ott se volt)

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

11 Re: Hazai pálya on Vas. Május 06, 2012 11:00 am

sepi írta:A "semmi érdekes nincs a karakterében" teljesen megfoghatatlan és használhatatlan, hiperáltalános gumifogalom ("Egyes szabály: legyen érdekes a főhős" - kösz, bammeg) , ha meg kihagyjuk, annyi marad, hogy passzív és nem jut el A-ból B-be, amivel ott vagyunk a zsírba szívatott noir-hősnél, aki ugyan máshol van, mint a sztori elején, de erről ugyan nem ő tehet (vö. Az ember, aki ott se volt)

Jól mondja a piranha. Ez az én válaszom is, Sanyi.

Felhasználó profiljának megtekintése

12 Re: Hazai pálya on Vas. Május 06, 2012 11:28 am

Megkértem Norbertet, hogy mondjon példát. A Moszkva tér főszereplőjét említette. ("de ez főleg filmírás közbeni, forgatókönyv-fejlesztési jelenség, és főleg kezdő írókra jellemző gyerekbetegség, amit hamar ki lehet nőni.")

Van benne valami, mély nyomokat bennem sem hagyott az a figura. Érdekes ettől még az a film? Igen. Lehetett volna még érdekesebb, izgalmasabb egy aktívabb főszereplővel? Szerintem igen.

Felhasználó profiljának megtekintése http://filmvilag.blog.hu/

13 Re: Hazai pálya on Vas. Május 06, 2012 11:52 am

sepi

avatar
Admin
Beyonder írta:Megkértem Norbertet, hogy mondjon példát. A Moszkva tér főszereplőjét említette. ("de ez főleg filmírás közbeni, forgatókönyv-fejlesztési jelenség, és főleg kezdő írókra jellemző gyerekbetegség, amit hamar ki lehet nőni.")

Van benne valami, mély nyomokat bennem sem hagyott az a figura. Érdekes ettől még az a film? Igen. Lehetett volna még érdekesebb, izgalmasabb egy aktívabb főszereplővel? Szerintem igen.

Ezzel azt hagyja figyelmen kívül, hogy a Moszka tér arról a tökölésről-sodródásról-bambulásról szól, amit ott a főhős bemutat. Elég nehéz úgy a főhős tököléséről-sodródásáról filmet csinálni, ha közben a főhős aktív. Vö.: (mivel a Moszkva tér ráadásul hagyományba is illeszkedik) mennyivel jobb lenne, ha A kis Valentinóban a csávó nem csak cselleng, hanem még mondjuk Kádár Jánost is lezúzza. De a film vállalása a csellengés bemutatása és kész, aktív hőssel az egy másik film. De ha már így kiléptünk az Aludj csak-Armageddon-tengelyről, mi van a modernista szerzőkkel (még a kifejezetten eseménydús Hetedik pecsétben is csak pöcsöl a lovag), Jarmusch-sal, az egész deleuze-i idő-képpel, ilyen filmeket akkor nem szabad csinálni és kész?

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

14 Re: Hazai pálya on Vas. Május 06, 2012 1:46 pm

sepi írta:
Beyonder írta:Megkértem Norbertet, hogy mondjon példát. A Moszkva tér főszereplőjét említette. ("de ez főleg filmírás közbeni, forgatókönyv-fejlesztési jelenség, és főleg kezdő írókra jellemző gyerekbetegség, amit hamar ki lehet nőni.")

Van benne valami, mély nyomokat bennem sem hagyott az a figura. Érdekes ettől még az a film? Igen. Lehetett volna még érdekesebb, izgalmasabb egy aktívabb főszereplővel? Szerintem igen.

Ezzel azt hagyja figyelmen kívül, hogy a Moszka tér arról a tökölésről-sodródásról-bambulásról szól, amit ott a főhős bemutat. Elég nehéz úgy a főhős tököléséről-sodródásáról filmet csinálni, ha közben a főhős aktív. Vö.: (mivel a Moszkva tér ráadásul hagyományba is illeszkedik) mennyivel jobb lenne, ha A kis Valentinóban a csávó nem csak cselleng, hanem még mondjuk Kádár Jánost is lezúzza. De a film vállalása a csellengés bemutatása és kész, aktív hőssel az egy másik film. De ha már így kiléptünk az Aludj csak-Armageddon-tengelyről, mi van a modernista szerzőkkel (még a kifejezetten eseménydús Hetedik pecsétben is csak pöcsöl a lovag), Jarmusch-sal, az egész deleuze-i idő-képpel, ilyen filmeket akkor nem szabad csinálni és kész?

Szerintem kábé mindenki tudja, aki Köbli blogjára kattint, hogy nem a (kezdő) szerzői filmeseknek akar tanácsokat osztogatni. A szerzői filmek írását nem is lehet igazán tanítani.

Felhasználó profiljának megtekintése http://filmvilag.blog.hu/

15 Re: Hazai pálya on Vas. Május 06, 2012 1:48 pm

sepi

avatar
Admin
De hát a Moszka tér szerzői film...

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

16 Re: Hazai pálya on Vas. Május 06, 2012 1:57 pm

itt van 20 kérdés, ami még a Taxisofőrre is kiállja a próbát...

http://www.grossmont.edu/karl.sherlock/English126/CharacterDimension.html
1. What is the character's role in the outcome of the story?
2. What is the character's influence on other characters?
3. What is the reader's perception of the character as good or as bad?
4. What is the character's contribution to the mood of any given setting?
5. What is the character's manipulation of the plot?
6. Is it important that the character remain alive or involved to the end of the story?
7. Is it important that the character have substantial dialogue in the overall story?
8. What is the character's contribution to the story's underlying meaning or message?
9. Is it important that readers know and understand this character like a friend?
10. Is it important that the character have a name?
11. Is it important that the character be identified by more than a uniform or quirk?
12. Is it important that the character has a secret or mysterious element?
13. Is it important that the outcome of the story is the character's singular goal, ambition or need?
14. What is the character's romantic involvement with anyone else in the story?
15. What is the character's gender?
16. What is the character's regular participation in the story?
17. What is the character's transformation during the story?
18. What does this character want in life, more than anything else?
19. What does this character want in the story, most of all?
20. Does the character deserve to attain this? Why, or why not?

Felhasználó profiljának megtekintése

17 Re: Hazai pálya on Vas. Május 06, 2012 2:01 pm

sepi írta:De hát a Moszka tér szerzői film...

Inkább midcult. Egy coming of age történet, amely egy sajátos történelmi pillanatban játszódik. Török Feri nem az élet értelmén akart merengeni (nem mintha a szerzői filmek kizárólagos célja ez lenne, mármint nem mindegyiké), hanem elmesélni egy sztorit közérthető stílusban. Amúgy a Szezon és az Overnight is tipikus midcult, úgy látszik ő ezt lőtte be magának.

Felhasználó profiljának megtekintése http://filmvilag.blog.hu/

18 Re: Hazai pálya on Vas. Május 06, 2012 2:15 pm

sepi

avatar
Admin
Mi köze a film midcultságának ahhoz, hogy szerzői vagy sem? Mióta üti ez a kettő egymást?
És midcultban is megvan a hagyománya ennek a tökölészős vonalnak, rögtön pl. Linklater.

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

19 Re: Hazai pálya on Hétf. Május 07, 2012 10:16 pm

sepi írta:Mi köze a film midcultságának ahhoz, hogy szerzői vagy sem? Mióta üti ez a kettő egymást?
És midcultban is megvan a hagyománya ennek a tökölészős vonalnak, rögtön pl. Linklater.

Minden midcult film szerzői film, de nem minden szerzői film midcult. Abból a szempontból van különbség, hogy midcult film nem engedheti meg magának, hogy ne legyen legalább részben "közönségbarát", ergo vannak szabályok, amiket illik betartania.

Felhasználó profiljának megtekintése http://filmvilag.blog.hu/

20 Re: Hazai pálya on Kedd Május 08, 2012 8:33 am

Beyonder írta:Minden midcult film szerzői film

Minden gumikategória egy másik gumikategória? Neutral

Felhasználó profiljának megtekintése

21 Re: Hazai pálya on Kedd Május 08, 2012 11:35 am

sepi

avatar
Admin
Beyonder írta:Minden midcult film szerzői film, de nem minden szerzői film midcult.

Ezt meg honnan veszed? Semmilyen szükségszerű kapcsolat nincs a két fogalom között, a midcult a tömegek számára is befogadhatóvá tett (első kritikusa és névadója szerint: felvizezett) magaskulturális témák és minőségek, a szerzőiség pedig egy konzekvens alkotói szándék, teljesen filmfüggő, hogy ezek éppen egybe esnek-e. Pl. a BBC viktoriánus regényadaptáció élen a Büszkeség és balítélettel vastagon midcult, de elég nehéz belőle kihüvelyezni bármiféle szerzőiséget.

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

22 Re: Hazai pálya on Kedd Május 08, 2012 12:05 pm

Halkan megjegyzem, hogy a midcult kifejezést filmekre szinte kizárólag itthon alkalmazzák, nemzetközi szinten ez elsősorban irodalmi fogalom (méghozzá enyhén dehonesztáló jellegű, mint sepi is írja). Keressetek rá idézőjelesen ezekre: midcult+film, midcult+films, midcult+movie, midcult+movies, midcult+cinema!

Van, amelyikre csak egyetlen találatod ad a gugli, de a max. is pont 4 darab -- kivéve a "midcult film"-et, amire a kereső 8 oldalon hozza a szinte kizárólagosan magyar találatokat...

Másszóval: ennek a vitának nemcsak egy okból nincs sok értelme.

Felhasználó profiljának megtekintése

23 Re: Hazai pálya on Kedd Május 08, 2012 12:23 pm

sepi

avatar
Admin
Azért nem segít a google, mert angolba' jobban szeretik highbrow-middlebrow-lowbrow felosztást, a MacDonald-féle "midcult" fogalom helyére ezért befurakodott a "middlebrow", ami lényegében ugyanaz. (Mire nem jó google helyett a szakirodalom.)
Valóban nem csak filmekre használják, hanem mindenféle kultúrtermékre, de filmekre is jócskán.

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

24 Re: Hazai pálya on Kedd Május 08, 2012 12:50 pm

sepi írta:Azért nem segít a google, mert angolba' jobban szeretik highbrow-middlebrow-lowbrow felosztást, a MacDonald-féle "midcult" fogalom helyére ezért befurakodott a "middlebrow", ami lényegében ugyanaz. (Mire nem jó google helyett a szakirodalom.)
Valóban nem csak filmekre használják, hanem mindenféle kultúrtermékre, de filmekre is jócskán.

Ez azért nem klappol teljesen. Itthon a midcult nem jelent egyben értékjelzést is, viszont a middlebrow-nak már van ilyen értelme is. Na mindegy. (A szakirodalmat gyakran olyanok írják, akik még netről se hallottak, úgyhogy én maradok a guglinál.)

Felhasználó profiljának megtekintése

25 Re: Hazai pálya on Kedd Május 08, 2012 1:16 pm

sepi

avatar
Admin
Te is írtad az előbb, hogy a midcultot enyhén dehonesztáló jelzőként is használják, ugyanez van benne a middlebrow-ban. Amikor a hatvanas években divat lett akadémikus körökben "midcultozni", az érintetteknek (Dwight MacDonald, Hannah Arendt) mindene volt az értékjelzés, arra ment ki az egész játék, hogy védjék a "highbrow culture-t" a felvizezett, sekélyes satöbbi satöbbi de nagyon elterjedt midculttól. Ezért aztán a későbbi diskurzusban kézenfekvő, hogy egy eleve olyan fogalomra álltak át, amiben ez benne van, most meg megy a gyúrás, hogy értékmentesítsék ezt az ilyenolyan "brow" alapú felosztást. (Hasonlóan ahhoz, ahogy a trashfilm helyett manapság egyre jobban szeretik a "paracinemát", ezzel kikerülve az elnevezésben rejlő értékproblémát.)
Nálunk meg ugye Király Jenő cuppant rá a témára, a jelenség maga ugyanaz, csak Királyt nem annyira érdeklik az ilyen értékfogalmak, így a "midcult" itthon vesztett ebből az éléből. De ettől még ugyanazokat a filmeket/könyveket/etc. jelölik.

Felhasználó profiljának megtekintése http://prizmafolyoirat.com

Ajánlott tartalom


Vissza az elejére  Üzenet [1 / 2 oldal]

Ugrás a következő oldalra : 1, 2  Next

Permissions in this forum:
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.