Különösen boorman figyelmébe: Köbli forgatókönyvírós blogja.
Részemről egyelőre kellemetlenül modorosnak tartom ezt a hangütést.
Részemről egyelőre kellemetlenül modorosnak tartom ezt a hangütést.
Ön nincs belépve. Kérjük, jelentkezzen be vagy regisztráljon
sepi írta:Különösen boorman figyelmébe: Köbli forgatókönyvírós blogja.
Részemről egyelőre kellemetlenül modorosnak tartom ezt a hangütést.
sepi írta:(Akkor most nem szabad filmet csinálni passziv, szemlélődő-introvertált figurával a főszerepben, mert a Köbli ezt olvasta valahol? Miért is nem? Milyen műfajban járunk egyáltalán? Vagy ez "a történet (egyik) belső törvénye" úgy általában? (mert annak azért ortónagy fasság))
boorman írta:Nyilván a hollywoodi (jellegű) filmgyártás az alap, de azon belül is csak az Aludj csak, én álmodomtól az Armageddonig tartó skála.
valamiféle mélyen szerzői-önkifejező (jujujuj: direkt értéktemtésre vállalkozó) hozzáállást sugall, aminek nem sok keresnivalója van az Aludj csak, én álmodom-Armageddon tengelyen.„Gyöngyöt szórtam a disznók elé” – méltatlankodik az író. Merthogy akármilyen komplex és értékes is az a belső világ, döntések és tettek híján a néző mit sem érzékel belőle. A mozdulatlan ékszeres dobozt látja, a gyöngyöket nem.
Az álruhás filmíró fölösleges és unalmas karakter. Hozd le a pályáról, a néző úgyis tudja, hogy mind a huszonkét játékos te vagy.
sepi írta:valamiféle mélyen szerzői-önkifejező (jujujuj: direkt értéktemtésre vállalkozó) hozzáállást sugall, aminek nem sok keresnivalója van az Aludj csak, én álmodom-Armageddon tengelyen.
Ráadásul a hollywoodi típusú gyártásba beleférő egynémely népszerű műfajok (noir, road movie) is gyakran használják ezt a főhőstípust.
boorman írta:sepi írta:valamiféle mélyen szerzői-önkifejező (jujujuj: direkt értéktemtésre vállalkozó) hozzáállást sugall, aminek nem sok keresnivalója van az Aludj csak, én álmodom-Armageddon tengelyen.
Ráadásul a hollywoodi típusú gyártásba beleférő egynémely népszerű műfajok (noir, road movie) is gyakran használják ezt a főhőstípust.
Nekem rögtön az jutott eszembe, amikor a topikba és a blogba beleolvastam, hogy pl. az egyik kedvenc filmem, a Taxisofőr tutira érdektelen és értéktelen a Nagy Alapszabályok alapján.
Passzív-szemlélődő a főszereplő? A cselekmény nagy részében igen, kis túlzással egészen a fináléig.
Azonos az álruhás íróval? Paul Schrader, a szerző szerint nagyrészt igen.
Fölösleges és unalmas lenne a figura? NÓ.
Köldöknézős művészfilm lenne a Taxisofőr? NÓ.
Sikertelen volt? NÓ.
Minden idők egyik legjobb filmjének tartják? JESSZ.
stb.
Megmagyarázni persze mindent lehet, és talán tényleg én tévedek, de ez akkor is gyanús.
Beyonder írta: Köbli szerintem az olyan filmekre gondolt, ahol a főszereplő passzív és semmi érdekes nincs a karakterében, nem jut el A-ból B-be.
sepi írta:A "semmi érdekes nincs a karakterében" teljesen megfoghatatlan és használhatatlan, hiperáltalános gumifogalom ("Egyes szabály: legyen érdekes a főhős" - kösz, bammeg) , ha meg kihagyjuk, annyi marad, hogy passzív és nem jut el A-ból B-be, amivel ott vagyunk a zsírba szívatott noir-hősnél, aki ugyan máshol van, mint a sztori elején, de erről ugyan nem ő tehet (vö. Az ember, aki ott se volt)
Beyonder írta:Megkértem Norbertet, hogy mondjon példát. A Moszkva tér főszereplőjét említette. ("de ez főleg filmírás közbeni, forgatókönyv-fejlesztési jelenség, és főleg kezdő írókra jellemző gyerekbetegség, amit hamar ki lehet nőni.")
Van benne valami, mély nyomokat bennem sem hagyott az a figura. Érdekes ettől még az a film? Igen. Lehetett volna még érdekesebb, izgalmasabb egy aktívabb főszereplővel? Szerintem igen.
sepi írta:Beyonder írta:Megkértem Norbertet, hogy mondjon példát. A Moszkva tér főszereplőjét említette. ("de ez főleg filmírás közbeni, forgatókönyv-fejlesztési jelenség, és főleg kezdő írókra jellemző gyerekbetegség, amit hamar ki lehet nőni.")
Van benne valami, mély nyomokat bennem sem hagyott az a figura. Érdekes ettől még az a film? Igen. Lehetett volna még érdekesebb, izgalmasabb egy aktívabb főszereplővel? Szerintem igen.
Ezzel azt hagyja figyelmen kívül, hogy a Moszka tér arról a tökölésről-sodródásról-bambulásról szól, amit ott a főhős bemutat. Elég nehéz úgy a főhős tököléséről-sodródásáról filmet csinálni, ha közben a főhős aktív. Vö.: (mivel a Moszkva tér ráadásul hagyományba is illeszkedik) mennyivel jobb lenne, ha A kis Valentinóban a csávó nem csak cselleng, hanem még mondjuk Kádár Jánost is lezúzza. De a film vállalása a csellengés bemutatása és kész, aktív hőssel az egy másik film. De ha már így kiléptünk az Aludj csak-Armageddon-tengelyről, mi van a modernista szerzőkkel (még a kifejezetten eseménydús Hetedik pecsétben is csak pöcsöl a lovag), Jarmusch-sal, az egész deleuze-i idő-képpel, ilyen filmeket akkor nem szabad csinálni és kész?
1. What is the character's role in the outcome of the story?
2. What is the character's influence on other characters?
3. What is the reader's perception of the character as good or as bad?
4. What is the character's contribution to the mood of any given setting?
5. What is the character's manipulation of the plot?
6. Is it important that the character remain alive or involved to the end of the story?
7. Is it important that the character have substantial dialogue in the overall story?
8. What is the character's contribution to the story's underlying meaning or message?
9. Is it important that readers know and understand this character like a friend?
10. Is it important that the character have a name?
11. Is it important that the character be identified by more than a uniform or quirk?
12. Is it important that the character has a secret or mysterious element?
13. Is it important that the outcome of the story is the character's singular goal, ambition or need?
14. What is the character's romantic involvement with anyone else in the story?
15. What is the character's gender?
16. What is the character's regular participation in the story?
17. What is the character's transformation during the story?
18. What does this character want in life, more than anything else?
19. What does this character want in the story, most of all?
20. Does the character deserve to attain this? Why, or why not?
sepi írta:De hát a Moszka tér szerzői film...
sepi írta:Mi köze a film midcultságának ahhoz, hogy szerzői vagy sem? Mióta üti ez a kettő egymást?
És midcultban is megvan a hagyománya ennek a tökölészős vonalnak, rögtön pl. Linklater.
Beyonder írta:Minden midcult film szerzői film
Beyonder írta:Minden midcult film szerzői film, de nem minden szerzői film midcult.
sepi írta:Azért nem segít a google, mert angolba' jobban szeretik highbrow-middlebrow-lowbrow felosztást, a MacDonald-féle "midcult" fogalom helyére ezért befurakodott a "middlebrow", ami lényegében ugyanaz. (Mire nem jó google helyett a szakirodalom.)
Valóban nem csak filmekre használják, hanem mindenféle kultúrtermékre, de filmekre is jócskán.
Similar topics
Engedélyek ebben a fórumban:
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
|
|